Projekt fotograficzno-społeczny „Moda na dojrzałość”

Nasz projekt fotograficzny  „Moda na dojrzałość” wciąż pracuje i dociera do nowych grup odbiorców. 

Po tym, jak w kwietniu 2024r. odbył się wernisaż wystawy Moda na Dojrzałość, pokazaliśmy ją również w Przestrzeni Trzeciego Wieku we Wrocławiu, a w maju 2025r. wystawa zostanie zaprezentowana w Galerii Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Szczecińskiego. Uroczyste otwarcie nastąpi 4.06.2025 podczas ogólnopolskiej konferencji „Świat (nie)przyjazny starości”. Ponadto Joanna Głowacka wystąpi w sesji: „Wiek z potencjałem- o aktywizacji, edukacji i kreowaniu dojrzałości” opowiadając o przebiegu i kulisach projektu, a także o obserwacjach i wnioskach w pracy z osobami 60plus. 

Szczegółowy program konferencji: https://gerontologia.org.pl/program-konferencji/

„Moda na dojrzałość” to przedsięwzięcie zrealizowane wspólnie z Małgorzatą Drozdowską   https://www.digital-motion.pl/

Idea, jaka przyświecała wszystkim działaniom, to pokazanie, że dojrzałość może być stylowa, kolorowa i szalona, a moda nie ma wieku i jest dla każdego. Metryka jest tylko dodatkiem, a nie wyznacznikiem tego, jak mamy się ubierać i co nam wypada. Założeniem było skupienie się na konkretnej koncepcji estetycznej, która jest zabawą się kolorem, printem i konwencją. Modele byli fotografowani w różnych układach i konfiguracjach, co umożliwiało pokazanie również relacji, gry aktorskiej, szaleństwa, a także kompozycji kolorystycznych, których nośnikami byli modele. Przede wszystkim jednak przełamałyśmy stereotyp pokazywania odważnych zestawień modowych tylko na młodych modelkach i modelach.

Przygotowania do wystawy trwały kilka miesięcy, do udziału zgłosiło się niemal 100 osób. Efektem tej twórczej burzy były 3 intensywne sesje zdjęciowe, podczas których sfotografowałyśmy łącznie 11 osób. Bohaterowie wystawy to niesamowici ludzie 60+, dzięki czemu nie były to typowe sesje zdjęciowe, ale również interesujące spotkania obfitujące w inspirujące rozmowy i wymianę myśli.

Wyzwaniem były dla nas 2 obszary:

  1. logistyczny- konieczność zgrania modeli na określone terminy przy założeniu, że osoby
    te do siebie pasują i będą dobrze ze sobą współgrać wizerunkowo i konceptualnie. Jednocześnie terminy sesji musiały odpowiadać naszym partnerom. Ponieważ jednak starałyśmy się działać w długim horyzoncie czasowym, udało się do dopiąć dość sprawnie;
  2. konceptualny – cała seria miała być spójna, wspólnym mianownikiem był kolor, odważne
    zestawienia oraz zastosowanie rekwizytów. Jednakże chciałyśmy, aby poszczególne sesje różniły się od siebie, co udało się uzyskać poprzez
    inne motywy kolorystyczne i zestawienia.

Ta modowo-konceptualna zabawa nie byłaby możliwa bez naszych partnerów: Beauty Talent Academy, salonu Bołda Fryzjer Polski, butiku MOBO, szkoły AFA/Phobos, pracowni florystycznej Zielona Metanoja oraz wsparcia
medialnego portalu Feszyn.com oraz Age Free- Wolni od Metryki.

Wsparły nas również Gazeta Senior-  jedna z fotografii
znalazła się na okładce kwietniowego wydania. Można było również przeczytać wywiad z autorkami wsparty olbrzymią dawką kolorowych zdjęć.